מכס יבוא – המדריך ליבואן המתחיל

בעשור האחרון, העולם הפך גלובלי ומחובר מאי פעם – הכלכלה הגלובלית ואמצעי התקשורת הדיגיטליים, מאפשרים לנו להכיר את העולם שסביבנו באופן נרחב ומגוון סחורות שבעבר יכולנו להשיג רק מחוץ לגבולות המדינה נגישות לרכישה בקלות. עם מגוון פלטפורמות הסחר הזמינות כיום, הפך הייבוא האישי לנפוץ וישראלים רבים עושים בו שימוש כדי להזמין טווח רחב של מוצרים וסחורות במחירים משתלמים. 

כדי להבטיח שהרכישה שלנו אכן תהיה משתלמת ותאפשר לנו להפיק תועלת מרבית מכל מטרה לשמה אנו מבצעים את הייבוא, חשוב שניקח בחשבון את עלויות המכסים. לעתים קרובות, גביית המכס עשויה לעשות את כל ההבדל בין ייבוא אישי חכם ומשתלם ובין הפסדים מיותרים. הודות להקלות מסויימות בתקנות המכס בשנים האחרונות, המשימה הזו נעשית על פניו זמינה ונוחה מאי פעם. 

מה אנו רשאים לייבא לארץ?

לפני שנבחן את עלויות המכסים, ראוי שנציין תחילה מה מאפשר החוק הישראלי לייבא מחו"ל, כאשר את סוגי הסחורות, ניתן לחלק לשלוש קטגוריות:

סחורות אסורות לייבוא – אלו כמה מהסחורות שלא ניתן בשום מקרה לייבא:

  • סכינים וחרבות למטרות קרב.
  • טפסי הימורים והגרלות.
  • מוצרי טבק המכילים תכני פרסום אסורים.
  • שבש רדאר מהירות משטרתי.
  • ועוד מגוון פריטים אחרים.

סחורות המותרות לייבוא ברישיון – מוצרים מסוימים ידרשו את אישורם של משרדי הממשלה השונים על מנת לייבאם באופן חוקי ומוסדר. כך, למשל, נזדקק לרישיון משרד החקלאות כדי לייבא שתילים או זרעים, רישיון ממשרד התחבורה לייבוא חלקי חילוף וכו'.

סחורות המותרות לייבוא באופן חופשי: לבסוף, רוב הסחורות ככולן מותרות לייבוא אישי ללא כל צורך ברישיון. כאן, אמנם, ייכנס המכס לתמונה.

על אילו סכומים נשלם מכס יבוא?

ככל, גביית שיעורי מכס יבוא בינלאומי לישראל הינה מדורגת ומותאמת על פי שווי הסחורה המיובאת. שווי הסחורה יכלול בתוכו גם עלויות משלוח, טיפול וביטוח, כך למשל:

  • על סחורה שעלותה נמוכה מ-75 דולר לא נשלם מיסי ייבוא כלל (לא כולל מוצרי טבק ואלכוהול).
  • על סחורה בשווי 75-500 דולר, נשלם לרוב 17% מע"מ בלבד.
  • על סחורה בשווי 501-1000 דולר, אנו עשויים עדיין לשלם מע"מ בלבד וברוב המקרים, לא יעלו מסי הייבוא על 24%, בהתאם לסוג הסחורה.
  • על סחורה בשווי 1000 דולר ומעלה, נשלם לרוב מע"מ, מכס ומס קנייה בשווי המשתנה על פי הסכום וסוג הסחורה.

כיצד ניתן לקבל פטור על מכס יבוא?

נכון להיום, חלה הוראת שעה המאפשרת לקבל פטור מלא ממכסי ייבוא עבור סחורות מסוימות. ככל שיאושר תקציב המדינה, עשויה הוראת שעה זו לפוג או להתחדש, בהתאם למדיניות אותה תקבע הממשלה. הוראת שעה זו מקנה פטור עבור הסחורות הבאות:

  1. פריטי הנעלה
  2. טלפונים סלולריים
  3. ביגוד לתינוקות

על אף שעבור סחורות אלו לא נשלם מכסי ייבוא כלל ברוב המקרים, אם נעבור את מכסת ה-500 דולר נצטרך לשלם 17% מע"מ. 

You are currently viewing מכס יבוא – המדריך ליבואן המתחיל